آموزش محیط زیست
فرناز کریمی؛ هادی ویسی؛ محمد رضا نظری
چکیده
در این پژوهش، عوامل مؤثر بر مدیریت کربن در مؤسسات آموزش عالی از دیدگاه مدیران دانشگاه رازی (ستادی و آموزشی) موردبررسی قرار گرفت. پژوهش کمی حاضر یک پژوهش توصیفی- همبستگی است که اطلاعات موردنیاز آن، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با طیف 5 گزینهای لیکرت جمعآوری شده است. جامعه این پژوهش، 175 نفر از مدیران دانشگاه رازی بودند که با ...
بیشتر
در این پژوهش، عوامل مؤثر بر مدیریت کربن در مؤسسات آموزش عالی از دیدگاه مدیران دانشگاه رازی (ستادی و آموزشی) موردبررسی قرار گرفت. پژوهش کمی حاضر یک پژوهش توصیفی- همبستگی است که اطلاعات موردنیاز آن، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با طیف 5 گزینهای لیکرت جمعآوری شده است. جامعه این پژوهش، 175 نفر از مدیران دانشگاه رازی بودند که با استفاده از روش سرشماری (تمامشماری) موردمطالعه قرار گرفتند. یافتهها نشان داد اقدامات شاخص دانشگاه رازی در مدیریت کربن، «افزایش فضای سبز و کاهش مصرف آب» با میانگین (05/4 و 47/3 از 5) بوده اما مسئولین دانشگاه مواردی مشابه «کاهش ردپای کربن در اجرای فعالیتهای تجاری و تصمیمگیریها» و «اصول مدیریت کمکربن در تهیه مواد و تدارکات» را کم مدنظر داشتهاند (میانگین 09/2 و 91/1 از 5) که نشان میدهد نیاز است نگرش مدیران نسبت به کاهش کربن بالابرده شود. روشهایی از مدیریت کربن که مشارکت دانشگاهیان و درنظرگرفتن اهداف کاهش کربن را لازم دارد میانگینهای پایین، (حدود 2 از 5) داشتند. همچنین، از نظر پاسخگویان موانع مدیریت کربن در دانشگاه بیشتر به بعد انسانی و نرمافزاری مرتبط بود تا مسائل فنی و سختافزاری. راهحلها نیز مؤید ضرورت برونیسازی برنامه مدیریت کربن در فرایندهای عملکردی بودند. مشخص شد دانشگاه رازی در زمینه مدیریت کربن دیدگاه بالا به پایین دارد که مؤید دستوری بودن این برنامهها میباشد. برای استقرار نظام مدیریتکربن، پیشنهادهایی ارائه گردید مانند مشارکت دانشگاهیان در امور مختلف، مدنظر قرارگرفتن کاهش ردپای کربن در تمامی فعالیتها، نظارت، ارزیابی و نیز بازنگری و اصلاح آنها.